Suzuki V-Strom 650A BR test: Lichtvoetig zwaargewicht voor het A2 rijbewijs

30-08-2013

De Eifel, het walhalla voor de motorrijder. Ongekend veel bochten die perfect geplaveid zijn in een prachtige omgeving temidden van bossen en bergen. Hier vind je werkelijk elk soort bocht; haarspeldbochten, lange doordraaiers, korte 90 ̊ bochten, snelle combinaties en ga zo maar door. En dit op slechts vier uur rijden! Het zal niet als een verrassing komen als ik zeg dat ik er ontzettend veel zin in had toen ik hoorde dat ik de kans zou krijgen om de Suzuki V-Strom 650 Black Rhino daar grondig te testen.

Maar voordat we zover waren moesten er natuurlijk voorbereidingen worden  getroffen. Vier mannen en drie nachten betekent op zich niet veel bagage maar aangezien ook camera’s, laptops en dergelijke meegenomen moesten worden stapelde het zich behoorlijk op. Als je je dan bedenkt dat er nauwelijks (lees: geen) ruimte is voor bagage op de Ducati Hypermotard en KTM 990 SM R, waarvan de vergelijkingstest binnenkort op deze site te lezen is, en op de Honda NC700S wél ruimte is maar in mindere mate dan is de conclusie dat de ‘Black Rhino’ als pakezel zal fungeren snel getrokken. Dat is een rol die de V-Strom met verve vervult dankzij de driedelige kofferset die zorgt voor zeer veel opbergruimte. De topkoffer is goed voor 46L en de zijkoffers kunnen ieder 33L herbergen. Bovendien zijn de zijkoffers in twee delen te openen zodat kleinere spullen bovenop eenvoudig te bereiken zijn zonder dat de gehele deksel open hoeft. Ook zijn de koffers door middel van één druk op de knop eraf te halen, uiteraard met sleutel, en zijn ze ook eenvoudig er weer op te klikken.

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Eenmaal bepakt en  bezakt, en daarmee bedoel ik dat elke koffer tot de nok toe gevuld is, is het tijd om te vertrekken! Nog even de route instellen op de TomTom Rider die op onze testmotor is gemonteerd, het windscherm wat hoger zetten, en we zijn onderweg!

De indruk die ik krijg terwijl de eerste snelweg kilometers onder ons door schieten is dat ik in één keer zou kunnen doorrijden naar de Eifel. De zitpositie is comfortabel echter wel even wennen; het voelt alsof ik meer ‘in’ de motor zit dan ‘erop’ doordat het zadel vrij laag is en het stuur op één of andere manier ver weg lijkt. Hierdoor lijkt het bijna alsof je achterover leunt en het fijne zadel draagt bij aan dit gevoel. Het scherm zorgt ervoor dat ik voldoende uit de wind zit echter merk ik toch wel wat van de turbulentie op de achterkant van m’n helm. Het compromis tussen de zithoogte en de maximale hoogte van het scherm is hier waarschijnlijk de oorzaak van, een lagere zitpositie zou onnatuurlijk aanvoelen en een hoger scherm zou de verhoudingen van de Suzuki verstoren. Omdat het alweer een uurtje of zeven in de avond is en het helaas eerder donker wordt, gaat het tempo iets omhoog. Het verbaast me hoe stabiel de Black Rhino blijft bij een kruissnelheid van 140km/u met volle bepakking en dat geeft veel vertrouwen voor het komende weekend.
Om toch maar mijn reisgenoten te ontzien en even de benen te strekken loop ik een rondje rond de motor om deze eens nader te bekijken. Het duurt niet lang eer er iemand op me af komt en zegt ‘zo, wat een stoer ding’ en ik kan niet anders dan daarmee instemmen. Het totaal plaatje klopt gewoon, de stoere lichtgrijze koffers op de verder zwarte, hoge motor geven het geheel een imposant voorkomen. Dat de ‘bash-plate’ er meer zit voor het design dan functie zullen ‘m niet aanrekenen, het draagt bij aan het geheel en de naam ‘Black Rhino’ misstaat zeker niet.


Als er de volgende dag in de Eifel dan écht gereden kan worden, en met écht bedoel ik dat alle koffers zijn geleegd, dan is dat een wereld van verschil. Voor de langere stukken op de snelweg is de stabiliteit ideaal met volle bepakking maar wanneer je op de slingerwegen in Duitsland rijdt moet er hard gewerkt worden om de motor de wil op te leggen. Eenmaal op koers is deze rotsvast echter gaan de snelle combinaties niet van harte en is er een flinke dosis overtuigingskracht nodig om snel van koers te veranderen. Maar niets van dit alles wanneer de koffers leeg zijn, wat een verademing! Voor zo’n grote, imposante motor stuurt ‘ie lichtvoetig en eenmaal in de bocht lijkt het een trein op rails en vervolgens heeft de V-twin genoeg pit om de V-Strom heerlijk de bocht uit te sleuren. Wat ik persoonlijk jammer vind is echter dat de V-twin nauwelijks trilt en schudt zoals de meeste tweecilinders dat doen, maar juist erg rustig en stil is. Waarschijnlijk is dit gedaan omdat deze motor voornamelijk gebruikt zal worden voor lange afstand tochten en de trillingen op den duur hinderlijk kunnen worden maar ik mis hier toch een stukje beleving. Eigenlijk zijn het de remmen en het gebrek aan beleving de enige twee nadelen aan de ‘Black Rhino’ die ik kan bedenken, als je het gebrek aan beleving al als een écht nadeel kan beschouwen. 

De remmen wel, deze voelen op de volledig beladen ‘Rhino’ niet toereikend en wat meer remkracht had voor mijn gevoel wel gemogen. Wanneer je in de remhendel knijpt voelt het geheel een beetje sponzig en ook lijkt de beweging van de hendel zelf niet vloeiend te zijn maar eerder trapsgewijs. Er zit wel weer standaard ABS op, op alle V-Strom’s overigens, en dat is dan weer een groot voordeel. Het ABS werkt goed, dat is (helaas) in natte omstandigheden getest maar ook op grind en zand zorgt het systeem ervoor dat je veilig tot stilstand komt. Dat is wel zo’n prettig gevoel, zeker als beginnende bestuurder!
Wat ook een prettig gevoel geeft is het afrekenen aan de pomp. Met volle bepakking en een gemiddelde snelheid van 130km/u is de tank na ongeveer 370 kilometer leeg en pas na 340 kilometer over B-wegen in de Eifel gaat het laatste blokje van de benzine indicator knipperen! Dit komt neer op een verbruik van om en nabij de 1 op 20 en dat is zeer respectabel, zo niet goed. Die benzine indicator is trouwens zeer goed afleesbaar onder iedere omstandigheid, net zoals de gehele cockpit die overigens ook nog is uiterust met gearindicator! Daarentegen valt de afleesbaarheid van de TomTom tegen wanneer de zon erop schijnt maar wat wél super werkt is de ‘Kronkelroute’ functie, vul de bestemming in, selecteer ‘Kronkelroute’ en de TomTom leidt je over de mooiste wegen waardoor je je realiseert dat de reis zelf veel belangrijker is dan de bestemming.

Met een prijs van € 11.299,- is het zeker geen goedkope motorfiets maar krijg je er wel een ontzettend veelzijdige motorfiets voor terug. De ‘Black Rhino’ voelt zich werkelijk overal thuis; of het nu de B-wegen van de Eifel zijn of de snelweg erheen, zelfs lichte offroad is ‘ie niet vies van! De rijeigenschappen zijn uitstekend te noemen en ook de afwerking van de Suzuki ziet er niet alleen goed uit maar voelt ook solide. En ook dankzij het standaard ABS, de uitgebreide kofferset en de stoere kleurstelling is het totale kostenplaatje scherp te noemen. Reken alleen wel een meerprijs vanaf € 400,- om de motor naar 35kW te reduceren, maar dan heb je een stoere motorfiets waar je nog vele jaren mooie trips mee kunt maken!

Tekst: Dennis
Foto’s: Brikkels en Suzuki.nl
Modeljaar: 2013


Klik hier voor de technische gegevens




Opties

Lettergrootte:

Poll

Met de motor op vakantie?


Ja Nee

Contact

Vragen of opmerkingen? neem hier contact met ons op!

Motor Marktplein

Wilt u als dealer uw motoren aanbieden via het Motor-Marktplein dan kunt u zich hier aanmelden

KW - PK

KW
PK